Skąpana w sugestywnej atmosferze adaptacja powieści Josepha Conrada Szaleństwo Almayera w reżyserii Chantal Akerman, reżyserki znanej polskim widzom między innymi z filmu Un jour Pina a demandé o wybitnej choreografce i tancerce Pinie Bausch (9. NH). Belgijska artystka w charakterystycznym dla siebie stylu długich i statycznych ujęć przenosi akcję do bliżej nieokreślonej współczesności, skupiając się na relacji tytułowego bohatera z jego córką Niną – pół-Malajką, której Kaspar Almayer pragnie zapewnić wykształcenie i dobrobyt. Pobrzmiewające w tle rozliczenie z francuskim kolonializmem miesza się tu z uniwersalnym tematem prób ujarzmienia sił natury (które uosabia Nina) przez reprezentanta europejskiej cywilizacji. Historię jego porażki spowija melancholijny klimat.
Akerman, córka żydowskich emigrantów z Polski, jest jedną z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. W mieście tym, będąc pod wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa, zadebiutowała pełnometrażowym Hôtelem Monterey (1972). Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.
1972 Hôtel Monterey
1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,
1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna
1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me
1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy
1991 Nuit et jour / Night and Day
1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York
2000 Uwięziona / La captive / The Captive
2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move
2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly