„Chcieliśmy zrobić film o powojennych, japońskich albumach fotograficznych i ich autorach, który sam będzie wyglądał jak japoński album fotograficzny” – stwierdzają Marco Martins i André Principe, reżyserzy czarno-białego, ziarnistego dokumentu, nakręconego radziecką szesnastomilimetrową kamerą Krasnogorsk. Traces of A Diary sam jest rodzajem dziennika, zbiorem luźnych zapisków z podróży po Japonii, rozmów z fotografami. Jest też refleksją nad procesem twórczym i przebitkami konfrontującymi słynne kadry z rzeczywistością, w jakiej powstały. We wszystkich rozmowach ze luminarzami japońskiej fotografii, a występują w filmie takie sławy jak Nobuyoshi Araki, Kohei Yoshiyuki czy Hiromix, przewija się wątek napięcia między historią opowiedzianą słowami a obrazem, jak również nieodłącznie związane z fotografią zagadnienie rzekomego realizmu. Naturę fotograficznego obrazu, ale też film Martinsa i Principe’a najlepiej podsumowuje motto filmu: „Fotografia w swoim dokumentalnym aspekcie dotyczy coraz bardziej utrwalania nie tyle świata, co – subiektywnego doświadczania świata”.
Ewa Szabłowska
Marco Martins
Urodzony w 1972 roku. Studiował reżyserię w Escola Superior de Teatro e Cinema w Lizbonie. Między 1994 i 1998 rokiem nakręcił trzy krótkie filmy – wszystkie nagradzane na festiwalach filmowych. Jego pełnometrażowy debiut Alice otrzymał Directors Fortnight w Cannes w 2005 roku.
Wybrana filmografia:
1992 Mergulho no Ano Novo
1995 Nao Basta Ser Cruel
1998 No Caminho para a Escola
2005 Alice, 2006 Um Ano Mais Longo
2009 How to Draw a Perfect Circle
2010 Traces of a Diary
André Principe
Urodzony w 1976 roku. Portugalski reżyser filmów krótkometrażowych, fotograf (wystawy w Portugalii, Brazylii, Wielkiej Brytanii), artysta wizualny, jak również autor książek. Jego druga książka Smell of Tiger precedes Tiger ukaże się jeszcze w 2010 roku.
Selected filmography:
2000 Febre
2005 Dogs Chasing My Car
2006 All The Building In New York
2010 Traces of a Diary