English

Dni i noce w lesie

Satyajit Ray
Days and Nights in the Forest / Aranyer Din Ratri
Indie 1970 / 111’
Idol Odległy grom

Czterech przyjaciół z Kalkuty wyrusza na kilka dni w głuszę – jadą do Palamu, znanej z legend leśnej krainy, gdzie wciąż silne są tradycje plemienia Santalów i gdzie można zapomnieć o mieście. Ashim, nonszalancki i nieco arogancki playboy, Sanjoy, urzędnik o literackich zapędach, bezrobotny, za to tryskający energią Shekhar oraz Hari, sportowiec, któremu trudno się odnaleźć w towarzystwie, poznają dwie miejscowe damy i dziewczynę, Santalkę. Rodzące się między nimi relacje i napięcia napędzają dynamikę filmu. Nocne eskapady do knajpy i powroty po alkoholu do domu, starania, by utrzymać pozę w towarzystwie eleganckich pań, tęsknoty, frustracje i żądze wybuchają i przesączają się przez szczeliny prostej fabuły. Ray mistrzowsko buduje równowagę między humorem a powagą, wartką narracją a spokojną obserwacją. Złożony z niuansów i scen-obrazów film, jak najlepsze dzieła Raya, staje się idealnym połączeniem rzeczowego dramatu i filozoficznej refleksji.

Karolina Kosińska

Satyajit Ray

Jeden z najważniejszych i najwybitniejszych twórców kina indyjskiego, które właśnie dzięki niemu zaistniało w świadomości zachodnich widzów. Urodzony w Kalkucie w 1921 roku w artystycznej bengalskiej rodzinie, najpierw pracował w reklamie oraz jako ilustrator książek. W 1947 roku reaktywował Calcutta Film Society. Trzy lata później, podczas podróży po Europie, miał okazję zobaczyć klasykę światowego kina, co w ogromnym stopniu wpłynęło na jego filmową wrażliwość. Jego pierwszy film z 1955 roku Droga do miasta okazał się sensacją festiwalu w Cannes – debiut był częścią tzw. trylogii Apu, która zalicza się do największych osiągnięć reżysera. Zrealizował ponad 30 filmów, fabularnych i dokumentalnych. Wśród najważniejszych motywów jego twórczości jest wnikliwa obserwacja społeczna, namysł nad przemianami kulturowymi Indii, etyczny wymiar relacji międzyludzkich i życiowych wyborów, trwałych i nietrwałych wartości. Subtelny stylista skupiony na wizualnym szczególe, niestrudzony badacz natury i psychologii człowieka. Zmarł w Kalkucie w 1992 roku. 

Wybrana filmografia

1955 Droga do miasta / Pather Panchali / Pather Panchali

1956 Nieugięty / Aparajito / The Unvanquished

1958 Salon muzyczny / Jalsaghar / The Music Room

1959 Świat Apu / Apu Sansar / The World of Apu

1960 Bogini / Devi / Goddess

1961 Trzy córki / Teen Kanya / Three Daughters

1962 Kanczendzanga / Kanchanjungha / Kanchanjungha

1963 Wielkie miasto / Mahanagar / The Big City

1966 Idol / Nayak / The Hero

1969  Dni i noce w lesie / Aranyer Din Ratri  / Days and Nights in the Forest

1970 Przeciwnik / Pratidwandi / The Adversary

1971 Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością / Seemabaddha / Company Limited

1975 Pośrednik / Jana Aranya / The Middleman

Twórcy

reżyseria Satyajit Ray
scenariusz Satyajit Ray
zdjęcia Soumendu Roy
montaż Dulal Dutta
muzyka Satyajit Ray
obsada Soumitra Chatterjee, Subhendu Chatterjee, Rabi Ghosh, Samit Bhanja, Sharmila Tagore, Kaberi Bose, Simi Garewal
producent Asim Dutta, Nepal Dutta
produkcja Priya Films
właściciel praw Films Sans Frontiers
język bengalski, angielski
barwa cz.-b.