English

Droga do miasta

Satyajit Ray
A Song of the Little Road / Pather Panchali
Indie 1955 / 124’
Nieugięty

Żaden inny film Satyajita Raya nie poruszył tak widzów i krytyków jak Droga do miasta – debiut, który okazał się arcydziełem. Skromna, utrzymana w konwencji realistycznej (inspirowana neorealizmem), a przy tym niezwykle wyrafinowana wizualnie opowieść o zubożałej rodzinie z bengalskiej wioski przyniosła reżyserowi rozgłos i stała się punktem zwrotnym dla kina indyjskiego. Ray z czułością i wyczuciem emocjonalnego niuansu portretuje bohaterów: dzielną matkę, w rozpaczy, ale z determinacją walczącą z biedą, jej karmiącego się złudzeniami męża, a przede wszystkim dzieci – pełną życia, niezależną Durgę i jej młodszego brata Apu. Portret dopełnia stareńka ciotka, nadając całości wymiar uniwersalizmu. Droga do miasta, pierwsza część trylogii Apu, zaskakuje dojrzałością formy filmowej. Ray z maleńkich szczegółów buduje zarówno obraz przyziemnej codzienności, jak i epicki pejzaż. Dramat losów bohaterów kontrapunktuje ich drobnymi radościami. To dzieło skończone i pełne, początek niezwykłej drogi.

Karolina Kosińska

nagrody

  • Indyjskie Nagrody Filmowe 1956 – najlepszy film
  • MFF w Cannes1956 – najlepszy dokument, Nagroda OCIC
  • MFF w San Francisco 1957 – najlepsze zdjęcia, reżyser

Satyajit Ray

Jeden z najważniejszych i najwybitniejszych twórców kina indyjskiego, które właśnie dzięki niemu zaistniało w świadomości zachodnich widzów. Urodzony w Kalkucie w 1921 roku w artystycznej bengalskiej rodzinie, najpierw pracował w reklamie oraz jako ilustrator książek. W 1947 roku reaktywował Calcutta Film Society. Trzy lata później, podczas podróży po Europie, miał okazję zobaczyć klasykę światowego kina, co w ogromnym stopniu wpłynęło na jego filmową wrażliwość. Jego pierwszy film z 1955 roku Droga do miasta okazał się sensacją festiwalu w Cannes – debiut był częścią tzw. trylogii Apu, która zalicza się do największych osiągnięć reżysera. Zrealizował ponad 30 filmów, fabularnych i dokumentalnych. Wśród najważniejszych motywów jego twórczości jest wnikliwa obserwacja społeczna, namysł nad przemianami kulturowymi Indii, etyczny wymiar relacji międzyludzkich i życiowych wyborów, trwałych i nietrwałych wartości. Subtelny stylista skupiony na wizualnym szczególe, niestrudzony badacz natury i psychologii człowieka. Zmarł w Kalkucie w 1992 roku. 

Wybrana filmografia

1955 Droga do miasta / Pather Panchali / Pather Panchali

1956 Nieugięty / Aparajito / The Unvanquished

1958 Salon muzyczny / Jalsaghar / The Music Room

1959 Świat Apu / Apu Sansar / The World of Apu

1960 Bogini / Devi / Goddess

1961 Trzy córki / Teen Kanya / Three Daughters

1962 Kanczendzanga / Kanchanjungha / Kanchanjungha

1963 Wielkie miasto / Mahanagar / The Big City

1966 Idol / Nayak / The Hero

1969  Dni i noce w lesie / Aranyer Din Ratri  / Days and Nights in the Forest

1970 Przeciwnik / Pratidwandi / The Adversary

1971 Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością / Seemabaddha / Company Limited

1975 Pośrednik / Jana Aranya / The Middleman

Twórcy

reżyseria Satyajit Ray
scenariusz Satyajit Ray
zdjęcia Subrata Mitra
montaż Dulal Dutta
muzyka Ravi Shankar
obsada Karuna Banerjee, Uma Dasgupta, Subir Banerjee, Kanu Banerjee, Chunibala Devi
producent R. D. Bansal
produkcja R. D. Banshal & Co.
właściciel praw Films Sans Frontiers
język bengalski
barwa cz.-b.