English

Alis Ubbo

Paulo Abreu
Portugalia 2018 / 62’
Belarmino

Byliśmy tam, żebyście wy nie musieli! – tak mogliby zawołać twórcy Alis Ubbo. Tylko czy naprawdę chodzi o Lizbonę, tę słodką mekkę opromienioną w Lisbon Story przez Wima Wendersa, miasto, o którego zobaczeniu wszyscy marzą, by następnie paść w zachwycie i dokończyć swych dni, jak ongiś padało się i kończyło w Neapolu? Trzeba jednak przyznać, że ten dotkliwy pamflet na turystyczny boom w Lizbonie ogląda się świetnie... Jego bohater, kierowca lizbońskiego tuk-tuka, zabiera widzów w podróż, której efektem musi być wstrząs. Paulo Abreu łagodzi go jednak śmiechem i robi to z gracją, bo w jego obiektywie nawet katastrofa jest piękna. Nie mam nic przeciwko turystyce – deklarował reżyser, zamknięty podczas lockdownu w swoim mieszkaniu w Príncipe Real. – Sprzeciwiam się wobec masowej turystyki i gentryfikacji. Nakręciłem Alis Ubbo, bo nie mogłem znieść widoku mojej ukochanej Lizbony zamienionej w Disneyland. Mam nadzieję, że kiedy pandemia się skończy, turystyka wróci, ale w innej formie. Tak się nie stało.

Agnieszka Szeffel

nagrody

  • CinEuphoria Awards 2021 - Top Ten Roku (konkurs narodowy), najlepszy dokument (konkurs narodowy)
  • Festival de Cinema Luso-Brasileiro de Santa Maria da Feira 2019 - Nagroda Publiczności, Specjalna Nagroda Jury

Paulo Abreu

Urodził się w Lizbonie w 1964 roku. W 1987 roku ukończył kurs wideo w IADE, a rok później rozpoczął pracę jako wolny strzelec, tworząc filmy do spektakli tanecznych, dramatycznych i muzycznych. W 1991 roku był stypendystą Fundação Calouste Gulbenkian/FLAD na kierunku Film/Video Arts w Nowym Jorku. W 1992 roku reprezentował Portugalię na polu wideo na Bienale de Jovens Criadores do Mediterrâneo w Walencji. W latach 1994-1996 był operatorem programu RTP2 Ver Artes poświęconego sztukom wizualnym i architekturze. Współpracował z wieloma artystami i brał udział w zbiorowych wystawach. Jest członkiem-założycielem Daltonic Brothers, duetu zajmującego się tworzeniem satyrycznych komiksów, filmów animowanych i eksperymentalnych. Pracował jako operator kamery przy fabułach, dokumentach i teledyskach, współpracując m.in. z Paulem Rochą, Rodrigiem Areiasem, André Gilem Matą, Jorge'em Quintelą. Wyreżyserował ponad 20 eksperymentalnych filmów, głównie na kamerze Super8, pokazywanych na krajowych i międzynarodowych festiwalach (m.in. DocLisboa, IndieLisboa, MotelX, Curtas Vila do Conde, w Rotterdamie i Edynburgu, New York Indie DocFest czy International Cinema Show of São Paulo).

Wybrana filmografia

1991 Esta Noite não Estou para Ninguém (short)

2000 Xonor (short)

2010 For Plus- X (short)

2011 Broda / Barba / Beard (short)

2012 O Facínora (short)

2012 We śnie / Adormecido / Asleep (short)

2013 Varadouro (short)

2015 Raimundo (short)

2015 Phil Mendrix

2016 NYC 1991 (short)

2017 I don't belong here (doc.)

2018 Alis Ubbo (doc.)

2020 Czego nie widać / O Que Não Se Vê / What Is Not Seen (short)

2023 Ubu

Twórcy

reżyseria Paulo Abreu
scenariusz Paulo Abreu
zdjęcia Paulo Abreu
montaż Paulo Abreu
muzyka Sérgio Pelágio, Vítor Ruas
dźwięk Sérgio Gregorium
obsada João Patrício, Diana Diegues (głos/voice), João Pedro Gomes (głos/voice), Corinna Horster (głos/voice), Etsuko Motoki (głos/voice), Vasco Veloso (głos/voice)
producent Paulo Abreu, Rodrigo Areias
produkcja Bando à Parte, Daltonic Brothers
właściciel praw Bando á Parte
język portugalski, angielski