English

Gorzki pieniądz

Wang Bing
Bitter Money / Ku Qian
Francja, Hongkong 2016 / 152’
Póki szaleństwo nas nie rozdzieli 15 godzin

W tym nagrodzonym w Wenecji dokumencie widzimy krótkie sceny, które na pozór nie pasują do całokształtu twórczości Wanga Binga: rozświetlone słońcem, z ludźmi, którzy uśmiechają się i żartują. Ale to tylko drobne fragmenty, które nie są w stanie przysłonić mroku, goryczy i wyczerpania, jakie towarzyszą bohaterom filmu każdego dnia. W jednej z najbardziej poruszających scen Gorzkiego pieniądza obserwujemy długą kłótnię młodego małżeństwa. Mężczyzna z każdą sekundą staje się coraz bardziej agresywny, grozi kobiecie rozwodem, potem śmiercią, wreszcie dochodzi do rękoczynów. Kamera mimowolnie drga, jakby operator chciał porzucić swoje zadanie i zainterweniować, ale porywczego męża powstrzymuje wreszcie znajomy. Skrzywdzona kobieta długo stoi potem na skrzyżowaniu, obserwuje przejeżdżające samochody, świadoma, że nie może zakończyć przemocowego związku. Ling Ling jest jedną z setek tysięcy osób, których codzienna egzystencja zależy od przemysłu włókienniczego w mieście Huzhou. Jedną z tych, które z prowincji przybyły do kilkumilionowej metropolii w poszukiwaniu większych zarobków, choć niekoniecznie lepszych warunków życia. Uwikłanie w wyniszczający system pracy – krwiożerczy kapitalizm w chińskim wydaniu – odciska na tych ludziach swoje piętno.

Jakub Demiańczuk

nagrody

  • MFF w Wenecji 2016 - najlepszy scenariusz (sekcja Orizzonti)
  • Human Rights Film Network Award
  • FF w Las Palmas 2017 - najlepszy film (Golden Lady Harimaguada)

Wang Bing

Niezależny chiński reżyser, fotograf, artysta wizualny, jedna z najważniejszych postaci współczesnego kina dokumentalnego. W swoich filmach przygląda się zbiorowości i jednostkom, odsłania to, co na co dzień ukryte przed ludzkim wzrokiem. Laureat licznych nagród na festiwalach w Locarno, Marsylii, Lizbonie. Jego wystawy gościły w największych muzeach świata, m.in. w Centre Pompidou i Muzeum Królowej Zofii w Madrycie. Swoje prace pokazywał również w ramach festiwalu sztuki współczesnej documenta w Kassel. Jego najnowsze filmy Młodość oraz Człowiek w czerni miały premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes. 

Filmografia

2002 Tiexi qu / West of the Tracks (doc.)

2007 Fengming - pamiętnik chińskiej kobiety / He Fengming / Fengming, a Chinese Memoir (doc.)

2008 Caiyou riji / Crude Oil (doc.)

2009 Czarne pieniądze / Tong dao / Coal Money (doc.)

2010 Rów / Jiabiangou / The Ditch

2012 Trzy siostry / San zimei / Three Sisters (doc.)

2013 Póki szaleństwo nas nie rozłączy / Feng ai / 'Til Madness Do Us Part i (doc.)

2014 Fu yu zi / Fathers and Sons (doc.)

2016 Ta’ang (doc.)

2016 Gorzki pieniądz / Ku Qian / Bitter Money (doc.)

2017 Pani Fang / Fang Xiu Ying / Mrs. Fang (doc.)

2017 15 godzin / 15 Hours (docs.)

2018 Martwe dusze / Sǐ líng hún / Dead Souls (doc.)

2018 Beauty Lives in Freedom (doc.)

2023 Młodość / Qing Chun (Chun) / Youth (Spring) (doc.)

2023 Człowiek w czerni / Man in Black (doc.)

Twórcy

reżyseria Wang Bing
scenariusz Wang Bing
zdjęcia Maeda Yoshitaka, Liu Xianhui, Shan Xiaohui, Song Yang, Wang Bing
montaż Dominique Auvray, Wang Bing
producent Sonia Buchman, Nicolas de la Mothe, Vincent Wang, Mao Hui
produkcja House on Fire, Gladys Glover, Chinese Shadows
właściciel praw Pyramide
język mandaryński