Kuba Mikurda, Michał Oleszczyk, Rozmowy Z Guyem Maddinem
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia Wizualna
Guy Maddin odświeża język kina, czerpiąc z kina niemego, pierwszych filmów dźwiękowych, malarstwa europejskiego, literatury XX-wieku (m.in.: Bruno Schulz, Robert Musil, Raymond Roussel) oraz własnej biografii. Filmy Maddina to rzadki przypadek - kino eksperymentalne i popularne w jednym, wymyślne formalnie, a jednocześnie bardzo przystępne, erudycyjne i osobiste zarazem. Maddin puszcza w ruch kinowe klisze, "wynajduje" na nowo zapoznane techniki, nakłada konwencje - jakby raz po raz wstrząsał kalejdoskopem, zderzając emocje, obrazy i wątki.
W lutym 2009 roku Kuba Mikurda i Michał Oleszczyk odwiedzili Maddina w "jego" Winnipeg, skąd przywieźli ponad 25 godzin rozmów. "Rozmowy z Guyem Maddinem" to zapis "wspaniałych obsesji" - szalonej miłości do kina, prywatnych mitologii, pracy na "żywej pamięci".
Foto relacja krytyków z pobytu w Winnpeg
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Tadeusz Szczepański, Jan Troell
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia filmowa
Jan Troell to rozbudowany dyskurs Tadeusza Szczepańskiego - jednego z najlepszych w Polsce znawców twórczości filmowej wybitego szwedzkiego reżysera, który swoją karierę zawodową zaczynał jako…nauczyciel w szkole podstawowej. Artystyczna wszechstronność Troella, który w swoich filmach zajmował się reżyserią, pisał do nich scenariusze, kręcił zdjęcia a wreszcie także montował gotowe dzieła, zdobyła jemu określenie twórcy totalnego. Ogromnie ceniony i szanowany w Szwecji, autor wielkich epickich opowieści, z których międzynarodową sławę przyniósł jemu obraz Emigranci (1971), wymieniany w jednym rzędzie z Bergmanem i Widerbergeim, nie jest znany szerszej publiczności w Polsce. Okazją do zapoznania się z jego twórczością będzie retrospektywa filmowa podczas tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu (lipiec 2009).
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Stanisław Zawiśliński, Zanussi - Przemiany
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Warszawa 2009
Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu będzie retrospektywa twórczości Krzysztofa Zanussiego. Zaledwie miesiąc wcześniej wybitny reżyser skończy 70 lat i już choćby z tego powodu przegląd jego filmów na Festiwalu będzie miał szczególny charakter.
Filmowe spotkania młodych widzów z autorem kultowych "Barw ochronnych" czy "Życia jako śmiertelnej choroby przenoszonej drogą płciową" uświetni przygotowywana specjalnie dla 9. Festiwalu publikacja autorstwa Stanisława Zawiślińskiego - Zanussi - Przemiany.
Obszerne, dwustustronicowe opracowanie będzie próbą spojrzenia na Zanussiego-Filmowca, ale i Zanussiego-Człowieka ze współczesnej perspektywy. Obecnie prowadzona jest kwerenda w prywatnym archiwum artysty co - jak mówi redaktor - sprawi że poza nielicznymi wyjątkami, wszystko w tej książce będzie nowe, a niektóre kwestie wręcz aktualne.
W omawianej książce postać Zanussiego odbije się w trzech zwierciadłach. Jednym z nich będą wybrane i opracowane na nowo recenzje i komentarze do twórczość reżysera, pochodzące z prasy krajowej i zagranicznej.
Drugie stworzą teksty krytyków i filmoznawców, wśród których znaleźli się Piotr Wojciechowski, Łukasz Maciejewski, Jerzy Sosnowski, ks. Andrzej Luter oraz Stanisław Zawiślański. Pośród poruszanych w autorskich esejach tematów, znajdą się m.in.: Zanussi - przemiany twórczości postawy ; Zanussi jako autor; Filmy KZ - odczytywanie na nowo ; Zanussi i sacrum ; Zanussi w oczach Zachodu ; wizerunki reżysera w nowych mediach czy strącanie autorytetu z piedestału.
Trzecim, dopełniającym obrazu reżysera zwierciadłem będzie jego swoista spowiedź: Moje czasy, moje filmy.
Nadto w publikacji znajdą się standardowe elementy, jak pełna filmografia oraz kalendarium życia i twórczości Krzysztofa Zanussiego. Na oprawę graficzną złoży się ok. 120, w zdecydowanej większości nigdy nie publikowanych zdjęć z archiwum artysty oraz reprodukcje plakatów do jego filmów.
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Jerzy Armata, Śnione filmy Piotra Dumały
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Poza seriami
Piotr Dumała to bez wątpienia jeden z najciekawszych - i najbardziej rozpoznawalnych na świecie - artystów polskiego kina. Jest autorem kilkunastu filmów animowanych, które przyniosły mu wiele prestiżowych nagród na festiwalach w kraju i za granicą. Niebawem wejdzie na ekrany kin jego pierwszy pełnometrażowy film fabularny, zatytułowany "Las". W filmach animowanych posługuje się tradycyjną kreską (m.in.: "Czarny Kapturek", "Nerwowe życie kosmosu"), a także - wymyśloną przez siebie - techniką płytek gipsowych (m.in.: "Łagodna", "Ściany", "Franz Kafka", "Zbrodnia i kara"). Oryginalność plastyczna, jej znakomite zespolenie ze ścieżką dźwiękową, precyzja w najdrobniejszym detalu, a zwłaszcza umiejętność atrakcyjnego przeniesienia na ekran skomplikowanych treści to główne wyznaczniki jego kina. Uprawia również animację użytkową, realizując czołówki seriali, programów telewizyjnych, festiwali, reklamy, klipy. Zajmuje się rysunkiem prasowym, projektowaniem okładek książek oraz plakatem teatralnym i filmowym. Sporadycznie występuje jako aktor. Autor licznych opowiadań, zebranych w tomie "Gra w żyletki", a także komiksu "Zbrodnia i kara 1980". Prowadzi działalność pedagogiczną, m.in.: w łódzkiej Filmówce.
Książka "Śnione filmy Piotra Dumały" będzie próbą opisu fenomenu tej twórczości. Poza częścią analityczno-krytyczną zawierać będzie rozmowę z artystą, fragmenty opublikowanych już tekstów dotyczących jego dokonań artystycznych, wypowiedzi współpracowników i przyjaciół, dokumentację tej twórczości (biofilmografia, opisy filmów, wykaz nagród, bibliografia), a także kilka opowiadań oraz bogaty materiał ilustracyjny (rysunki, plakaty, kadry z filmów, fragmenty komiksów, fotografie).
Wydawnictwo towarzyszy retrospektywie twórczości Piotra Dumały, która odbędzie się podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego NOWE HORYZONTY we Wrocławiu.
Publikacja dofinansowana ze środków Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Złota era węgierskiego kina. Lata 60. i 70., pod redakcją Roberta Kardzisa i Jana Topolskiego
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia filmowa
Złota era węgierskiego kina lat 60. i 70. była czasem dla kina niezwykłym. W jednej z publikowanych wypowiedzi Andrzej Werner opowiada o trudnej do wyobrażenia sobie dzisiaj sytuacji, w której widzowie tłumnie przychodzili obejrzeć film niemal wyłącznie dla jego wartości estetycznych, nie kuszeni ani reklamą, ani plakatem filmowym. Tej reklamy i plakatu często po prostu nie było. W zapowiadanej książce o fenomenie węgierskiego filmu tamtych lat opowiadają węgierscy krytycy młodego i średniego pokolenia: Lorant Stohr (o nurcie dokumentalnym), Balazs Varga (o węgierskiej nowej fali lat 60. i nowej generacji lat 70.), Gabor Gelencser (o węgierskim kinie autorskim i kreacyjnym) oraz Gyorgy Baron (o czołowym przedstawicielu "złotej ery kina węgierskiego - Miklosu Janco). Eseje krytyczne zostały wzbogacone dwoma ujęciami historycznymi o recepcji kina węgierskiego lat 60. i 70. w Polsce i w dawnej Czechosłowacji, Andrzeja Wernera i Radima Valaka.
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Hynek Pallas, Nowe kino szwedzkie
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia filmowa
W ostatniej dekadzie szwedzki przemysł filmowy przeszedł znaczące zmiany. W związku z przesunięciem się układu sił produkcji filmowych, a także dzięki rozwojowi technologicznemu, na pojawiły się zespoły firmy producenckie i nowi reżyserzy. Znacząco wpłynęło to na to, jakie historie są filmowane, i w jaki sposób są opowiadane. Książka Nowe kino szwedzkie śledzi i wyjaśnia te zmiany, a także prezentuje najciekawsze nowe filmy i reżyserów różnych gatunków.
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga, pod redakcją Pauliny Kwiatkowskiej i Kuby Mikurdy
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia filmowa
Mimo entuzjazmu krytyków i zainteresowania widzów, twórczość Tsai Ming-lianga nie doczekała się jeszcze zbyt wielu opracowań książkowych. Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga jest jedną z pierwszych tego typu publikacji - okazją do zderzenia z nie do końca rozpoznanym i sklasyfikowanym fenomenem, niedomkniętym dorobkiem, filmografią in progress.
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Nowe kino kanadyjskie, pod redakcją Toma McSorleya
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia filmowa
Kino kanadyjskie to w Polsce bliżej nieznany fenomen. Kilka nazwisk - David Cronenberg, Atom Egoyan, Guy Maddin? A może James Cameron, Paul Haggis, Norman Jewison, kanadyjczycy, którzy emigrowali do Hollywood? Kino Quebecku - Denys Arcand i jego "Inwazja Barbarzyńców"? Wybór pod redakcją kanadyjskiego krytyka Toma McSorleya to pierwsza w języku polskim prezentacja kina kanadyjskiego - od społecznie zaangażowanych filmów z Quebecku, przez "Nową Falę" z Toronto po filmy kultowe, eksperymentalne i awangardowe. "To nie kolejne kino narodowe" - pisze w otwierającym szkicu Jim Leach. I trudno się z nim nie zgodzić.
Oficjalna premiera podczas 9 MFF Nowe Horyzonty
Kino Nowej Zelandii, pod redakcją Iana Conricha
Korporacja Ha!art i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Kraków-Warszawa 2009
Linia filmowa
Kino Nowej Zelandii zyskało międzynarodowy rozgłos dzięki takim reżyserom jak Peter Jackson, Vincent Ward, Lee Tamahori czy Jane Campion oraz filmom jak Fortepian (1993), Tylko instynkt (1994), Jeździec wielorybów (2002) czy trylogia Władcy pierścieni (2001-3). Ale faktyczny dorobek tej kinematografii pozostaje ciągle nieznany większości polskich widzów. Wyłania się z niego intrygujące i wielowymiarowe oblicze Nowej Zelandii, bliskiej i egzotycznej zarazem, zmagającej się z kwestią własnej tożsamości kulturowej i potęgą natury.
Kino Nowej Zelandii pod redakcją Iana Conricha ukazuje tę kinematografię w szerokiej perspektywie, od pierwszych filmów po jej współczesne osiągnięcia, omawiając najważniejsze tematy, filmy i sylwetki poszczególnych filmowców. Książka zawiera wybór najciekawszych tekstów o kinie Nowej Zelandii powstałych w ostatnich latach, chronologię wydarzeń oraz kompletną filmografię.