en
Polk, reż. Nikos Nikolopoulos, Vladimir NikolouzosPolk, reż. Nikos Nikolopoulos, Vladimir Nikolouzos

Lost Lost Lost

Dynamiczny festiwalowy rynek nie zawsze dopasowuje się do oczekiwań selekcjonerów. Bywa, że nowe tytuły krążą po świecie po zaskakujących trajektoriach. Z różnych powodów nie trafiają do programu Nowych Horyzontów, by potem ustąpić miejsca kolejnym nowościom. Co dzieje się z zagubionymi w czasie i pamięci tytułami? Czekają na ponowne odkrycie! I to właśnie dla nich stworzyliśmy cykliczną sekcję Lost Lost Lost. W programie znalazły się filmy nawiązujące do specyfiki festiwalu: odważne, nieklasyczne, poszukujące nowych rozwiązań formalnych, słowem - nowohoryzontowe.

Z zainteresowaniem śledzimy twórczość reżyserów przez lata odkrywanych przez festiwal. Widzowie 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty będą mieli okazję obejrzeć ich kolejne filmy: pokazywanych w Locarno Nieobecnych Meksykanina Nicolása Peredy (Lato GoliataPerpetuum mobile) z Gabino Rodriguezem w jednej z ról; film oparty na bestsellerowej powieści Gerbranda Bakkera Na górze cisza holenderskiej reżyserki Nanouk Leopold (WolfsbergenRuchy Browna); fabularyzowany dokument Chilijczyka Joségo Luisa Torresa Leivy (Niebo, ziemia i deszczLato) o jego rodzinnej wyspie Chiloé - Wiatry wiedzą, że wracam do domu czy subtelny dramat o stracie Sen i cisza Hiszpana Jaimego Rosalesa (SamotnośćPiękna młodość).

W programie sekcji znalazły się także odkrycia z kilku ostatnich lat: obsypany nagrodami Dead Slow Ahead Mauro Herce'a, opowieść o pływającym po oceanach statku towarowym, dowód na artystyczny potencjał tkwiący w przemysłowych przestrzeniach; nagrodzony rok temu w Rotterdamie paragwajski Ostatni ląd Pablo Lamara - minimalistyczne slow cinema, żałobny rytuał w środku selwy; Kolejny rok Shengze Zhu, antropologiczny eksperyment prezentujący w 13 statycznych ujęciach zasiadającą do wspólnych posiłków chińską robotniczą rodzinę - to rzadki przypadek, kiedy kino tak zbliża się do swoich bohaterów; oraz greckie nowe horyzonty, doceniony przez krytyków Polk Nikosa Nikolopoulosa i Vladimira Nikolouzosa, pod każdym względem nieklasyczna, imponująca wizualnie historia tajemniczego morderstwa dziennikarza George'a Washingtona Polka w Salonikach w 1948 roku.

Kuratorami sekcji są związani z Nowymi Horyzontami od samego początku ich istnienia, najpierw jako widzowie, potem pełniący różne funkcje w zespole: Agnieszka Szeffel, Mariusz Mikliński i Mariusz Wojas.