en
Marina Abramović: artystka obecna reż. M. Akers, J. DupreMarina Abramović: artystka obecna reż. M. Akers, J. Dupre

Twórcy

Matthew Akers: "Kiedy po raz pierwszy spotkałem legendarną, radykalną artystkę Marinę Abramović, natychmiast znalazłem się pod jej urokiem. Zaskoczyła mnie bezwarunkową gotowością do odsłonięcia swojego życia przed kamerą - to rzadkość w dokumentalnym świecie. Z drugiej strony podejrzewałem, że ta otwartość będzie stanowiła dla mnie szczególny rodzaj wyzwania. Marina jest kimś, kto, idąc swoją artystyczną drogą, nieustannie zaciera granice pomiędzy życiem a sztuką. Skąd mam wiedzieć, kiedy "występuje" przed kamerą, kiedy jest prawdziwą sobą? W dodatku miałem sceptyczny stosunek do samej natury performance'u. Choć dobrze znałem miejsce Mariny w historii sztuki, performance z definicji wydawał mi się dosyć ulotny, dopiero bezpośrednie uczestnictwo pozwala doświadczyć jego transformującej mocy. Ja zaś musiałem polegać na archiwaliach, dokumentacji wideo, relacjach naocznych świadków, by czegoś się o tej dziedzinie dowiedzieć. Jedna sprawa to być uwiedzionym przez Marinę, inna - dać się uwieść jej mitowi. (...)

Przez następne dziesięć miesięcy dokumentowałem niemal każdą chwilę Mariny. Pojechałem za nią do sześciu krajów, zarejestrowałem setki godzin spotkań ze współpracownikami, przyjaciółmi, krytykami, a także odbudowywanie niegdyś zerwanej relacji z Ulayem, jej partnerem w życiu i sztuce. Nagrałem też całokształt przygotowań i przebieg nowego performance'u w MoMA. (...)

Wrażliwość, związki międzyludzkie, projekcja, poświęcenie, percepcja czasu - to były wielkie idee, które weszły nam w kadr. Marina mówiła o nich jako o kulminacji wszystkiego, czym zajmowała się w życiu. To oświadczenie początkowo zbiło mnie z tropu, jej praca na moich oczach przybierała raczej charakter "czegoś, co dąży ku niczemu". Zajęło mi trochę czasu zrozumienie, co dzieje się w jej nowym performance. Musiałem spędzić niezliczoną ilość godzin po prostu patrząc i myśląc. Żyjemy w tak zapośredniczonym świecie, że zwykłe spowolnienie i "nic-nie-robienie" wydaje się niestety zbyt radykalnym pomysłem. Ulay opowiadał, jak niepokojącym wydał się ludziom ich performance Night Sea Crossing, dlatego że wymagał ciszy, postu i bezruchu - trzech rzeczy zdyskredytowanych w zachodnim świecie. Codzienne elektroniczne rytuały - surfowanie po sieci, oglądanie telewizji itd. - budują barierę pomiędzy nami a teraźniejszością. Trochę trwa dekonstrukcja tego muru, aby zrozumieć głębię prostego bycia tu i teraz. Musiałem przekwalifikować swój mózg."

Matthew Akers

Matthew Akers od 12 lat pracuje przy realizacji filmów dokumentalnych i seriali telewizyjnych jako producent i operator. Był operatorem głośnego dokumentu Lemon, poświęconego nowojorskiemu poecie i aktorowi Lemonowi Andersenowi. Współpracuje z PBS (Circus, Carrier) i HBO (Back in the Hood: Gang War II, Heir to an Execution, Elaine Stritch: At Liberty). Marina Abramović: artystka obecna to jego pełnometrażowy debiut reżyserski.

Jeff Dupre

Współreżyser i producent dokumentu Marina Abramović: artystka obecna. Wspólnie z Maro Chermayeff założył i prowadzi firmę "Show of Force", zajmującą się produkcją dokumentów i seriali telewizyjnych. Jego reżyserski debiut Out of the Past zdobył Nagrodę Publiczności dla najlepszego dokumentu na Sundance Film Festival w 1998 roku, Nagrodę Publiczności na Outfest '98 oraz GLAAD Media Award dla najlepszego dokumentu 1998 roku. Wyprodukował nagrodzone Emmy Award, dokumentalne seriale: Broadway: The American Musical (PBS, 2004) i Carrier (PBS, 2008). Dupre i Chermayeff są pomysłodawcami, reżyserami i producentami sześcioodcinkowej serii dokumentalnej Circus (PBS, 2010). W 50. rocznicę założenia Amnesty International Dupre wyreżyserował jeden z krótkich filmów poświęconych historii organizacji - AI50.

Filmografia:

2012 Marina Abramović: artystka obecna / Marina Abramović: The Artist Is Present (dok.)