English

Pere Ubu zagra na 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

4/06/15
Pere Ubu
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

26 lipca o godz. 22.30 w Klubie Festiwalowym w Arsenale odbędzie się koncert kultowego, amerykańskiego zespołu założonego przez wokalistę Davida Thomasa w 1975 roku. Sprzedaż biletów na koncerty podczas 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty rozpocznie się 9 czerwca o 12.00 na www.nowehoryzonty.pl.

Pere Ubu początkowo miał być jednorazowym projektem muzycznym. Szybko okazało się jednak, że EP-ka grupy rozeszła się po Londynie, Manchesterze, Nowym Jorku i Minneapolis jak ciepłe bułeczki. Była to płyta z 1975 roku z piosenką 30 Seconds Over Tokyo, która obok hitu zespołu Television Little Johnny Jewel dała początek gatunkowi New Wave. Członkowie Pere Ubu poczuli wówczas, że mogą wpływać na kierunki rozwoju muzyki. Niedługo okazało się, że stali się ważną inspiracją dla takich wykonawców jak Joy Division, Pixies, Hüsker Dü, Henry'ego Rollinsa, REM, Sisters of Mercy, Thomasa Dolby'ego czy Bauhaus. Pierwszym albumem Pere Ubu był słynny The Modern Dance z 1978 roku. Od tego czasu, w różnym składzie, grupa wydała 21 płyt. Najnowszym krążkiem jest Carnival of Souls z 2014 roku. Dziś fani zespołu, oprócz Davida Thomasa, mogą oglądać na scenie: Keitha Moliné'a, Michele Temple, Roberta Wheelera i Steve'a Mehlmana.

Pere Ubu tworzy muzykę, która łączy groove rock, innowacyjne brzmienia, dźwięki analogowych syntetyzatorów, pozornie chaotyczne struktury tekstowe i nośny wokal. To mix, który od dekad wywiera wrażenie na krytykach muzycznych i publiczności. Obok Residents, The Fall czy Devo, Pere Ubu to najważniejsi reprezentanci sceny post punk. Wielokrotne zmiany składu nie przeszkodziły grupie wydać kilkudziesięciu płyt od początku swojego istnienia na rynku muzycznym. Pere Ubu można poznać po brzmieniach postpunkowych, ale często eksperymentują również z brzemieniem elektronicznym.

Lider zespołu David Thomas jest autorem scenariusza i muzyki do multimedialnego widowiska ilustrowanego animacjami Braci Quay - Bring me the head of Ubu Roi, które zostało zaprezentowane polskim widzom na Festiwalu Filmów Animowanych Animator 2009 w Poznaniu. Jego premiera miała miejsce w kwietniu 2008 roku w Queen Elizabeth Hall w Londynie. "Nie chcę prezentować w tym spektaklu poglądów politycznych - mówił Thomas. To co mnie ciekawi, to postacie i funkcjonalność związków między bohaterami; nie interesuje mnie psychologia, zdecydowanie bardziej intryguje mnie teatr idei". Według Thomasa dramat Król Ubu Alfreda Jarry'ego powstał jako krytyka stosunków społeczno-politycznych przed I wojną światową. "Taki był jego cel, lecz jak pokazuje rzeczywistość - niewiele się od tamtego czasu zmieniło, gdyż nadal mamy do czynienia z korupcją w sensie politycznym. (...) Do współpracy z braćmi Quay, których wcześniej nie znałem, przekonał mnie ich przyjaciel. Podoba mi się w nich głównie to, że nie musiałem z nimi niczego omawiać. Nasze spotkania miały charakter towarzyski. Wysłałem im muzykę, reszta pracy należała do nich. Jestem zadowolony z tej współpracy. Nie rozumiem ich twórczości, ale działają, podobnie jak muzyka, na moje emocje."


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK