English

Costa, Green, "Performer", Pasolini, dokument o Fassbinderze – nowe tytuły w programie 15. MFF TNH

6/05/15
Cavalo Dinheiro reż. Pedro Costa
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

W Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce o główną nagrodę będzie rywalizował Performer Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy - produkcja Wajda Studio, która miała swoją premierę światową na festiwalu w Rotterdamie. To dynamiczna, pełna punkowej energii opowieść o Oskarze Dawickim (grającym samego siebie), jednym z najbardziej oryginalnych i najbardziej interesujących współczesnych artystów performensu. Tematem przewodnim jego sztuki jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy Oskar Dawicki w ogóle istnieje.

W filmie poznajemy Dawickiego w momencie przełomowym, gdy jego Mentor (Zbigniew Warpechowski) jest umierający. Warpechowski jest także mistrzem Najdroższego (Andrzej Chyra), przyjaciela Oskara z dzieciństwa, a obecnie także rywala, który postawił na bardziej komercyjną sztukę i odniósł ogromny sukces finansowy. Skomplikowane relacje łączą Dawickiego również z Galerzystką (Agata Buzek), która jest jego marszandką oraz kochanką. Tak jak w przypadku całej twórczości Dawickiego, tak i tutaj normy społeczne i moralne zostają podważone. Performer to pierwsza w historii wystawa dzieł sztuki, zrealizowana w formie filmowej. Mieszanka performensu i gry aktorskiej oraz zdjęć dokumentalnych z fabularną narracją dają zaskakujący obraz świata sztuki współczesnej.

W tej samej sekcji konkursowej będzie można zobaczyć portret mistrza kina niemieckiego Fassbinder: To Love Without Demands. Reżyser filmu Christian Braad Thomsen był przyjacielem Rainera Wernera Fassbindera - autora Lili Marleen, Strach zżerać duszę czy Małżeństwa Marii Braun, bohatera nowohoryzontowej retrospektywy w 2005 roku. W filmie pojawiają się fragmenty nigdy niepublikowanych wywiadów z reżyserem, które przeprowadził z nim w latach 70.

W programie festiwalu znalazł się głośny Pasolini o ostatnich dniach życia kultowego włoskiego twórcy i skandalisty, autora Dekameronu, Medei, i Saló, czyli 120 dni Sodomy. Za kamerą stanął sam Abel Ferrara (Zły porucznik, Pogrzeb), zaś w roli głównej zobaczymy Willema Dafoe. Z nowym filmem powraca również mistrz kina absurdu Quentin Dupieux (Opona, Wrong) - tym razem zaskoczy widzów wielowątkową, surrealistyczną komedią Reality z Alainem Chabatem.

W programie sekcji Trzecie Oko. #selfie: filmowe autoportrety znajdą się intymne, kręcone latami wideopamiętniki, bezlitosne autoanalizy, jak również bezwstydne, narcystyczne zachwyty własną osobą: od awangardowego Dziennika izraelskiego guru filmu eksperymentalnego Davida Perlova, przez miniatury austriackiej artystki Kurdwin Ayub, przedrzeźniającej Miley Cirus w zaciszu swej sypialni, po wstrząsający oparty na rosyjskim wideoblogu No Place For Fools Olega Mavromattiego.

Sekcja Nocne Szaleństwo uwalnia się w tym roku od tematycznych i retrospektywnych ram - skupiając się na prezentacji najciekawszych i najbardziej oryginalnych dokonań współczesnego kina gatunkowego. Zobaczymy świeże tytuły prosto z czołowych światowych festiwali fantastyki i grozy, filmy które w śmiały i odkrywczy sposób wykorzystują gatunkowe schematy oraz wyznaczają kierunki rozwoju ambitnego kina rozrywkowego. W programie znajdzie się m.in. wariacja na temat kina rape & revenge, hiszpański The Corpse of Anna Fritz (reż. Hèctor Hernández Vicens), który premierę miał na ostatnim festiwalu SXSW w Austin. Innym tytułem będzie The Editor kanadyjskiego kolektywu Astron-6, naszpikowany cytatami ironiczny ukłon w stronę klasycznego gatunku horroru giallo.

W programie Panoramy znalazły się dwa oczekiwane nowe filmy kandydatów do festiwalowych retrospektyw: Portugalczyka Pedro Costy (podczas Nowych Horyzontów oglądaliśmy jego Ne change rien i jedną z nowel Centro Histórico) oraz tworzącego we Francji Eugène Greena, reżysera Portugalskiej zakonnicy (10. NH). Costa za Cavalo Dinheiro otrzymał tytuł najlepszego reżysera na ostatnim MFF w Locarno, krytycy "Sight & Sound" umieścili film na liście najlepszych obejrzanych w 2014 roku. W mrocznej, pięknie jak zwykle u Costy sfilmowanej historii z przedmieść Lizbony, ponownie zobaczymy jego stałego bohatera Venturę. Elegancka, prowokacyjnie odżegnująca się od realizmu La sapienza to z kolei film o sztuce patrzenia, pasji i „niedzielnych turystach”, który wpisuje się w nurt kina reprezentowanego przez Érica Rohmera czy Manoela de Oliveirę. Green ponownie konfrontuje refleksję o historii i architekturze z wyzwaniami współczesności.


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK