English

Filmy Mundruczó, Dumonta, Franco, Geffen i Alonso w nowej sekcji ALE KINO+ na 14. MFF T-Mobile NH

24/06/14
Biały Bóg reż. Kornél Mundruczó
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

Partner medialny MFF T-Mobile Nowe Horyzonty zaprasza widzów tegorocznej edycji na sekcję "ALE KINO+". W programie znalazło się osiem filmów uznanych reżyserów, ulubieńców nowohoryzontowej widowni, których filmy były prezentowane i nagradzane na prestiżowych festiwalach na całym świecie:

Mały Quinquin / P'tit Quinquin / Li’l Quinquin, reż. Bruno Dumont, Francja 2014, 197'

Pokazywany w tym roku na festiwalu w Cannes miniserial kryminalny, będący połączeniem formy telewizyjnej i kina. Wiejską okolicą wstrząsa seria morderstw: poćwiartowane szczątki zabójca chowa w krowich trzewiach. Śledztwo prowadzi dwójka ekscentrycznych policjantów, a ich poczynania obserwuje tytułowy mały Quinquin, okoliczny łobuziak. Poczucie humoru Dumonta jest specyficzne, ale działa. Na ekranie komizm miesza się z egzystencjalnym tragizmem, nieustępliwością spojrzenia i wyczuleniem na środowiskowe i społeczne animozje. Twórcą serialu jest Bruno Dumont, bohater nowohoryzontowej retrospektywy, autor Hadewijch, Flandrii czy Poza szatanem.

Biały Bóg / Fehér isten / White God, reż. Kornél Mundruczó, Węgry, Niemcy, Szwecja 2014, 119'

Najnowszy projekt jednego z najciekawszych współczesnych reżyserów, Węgra Kornéla Mundruczó, wyróżniony w Cannes główną nagrodą sekcji Un Certain Regard. Film "ku przestrodze" i polityczna metafora. 13-letnia Lili walczy o to, by zachować swojego czworonoga, ale jej ojciec porzuca psa na środku ulicy. Zwierzę błąka się po mieście, na własnej skórze doświadczając, jak okrutni mogą być ludzie. Musi uciekać przed hyclami, wpada w pułapkę chciwego bezdomnego, w końcu pies zostaje uwięziony i trenowany do krwawych psich walk. Gdy udaje mu się uciec, dołącza do sfory rozjuszonych zwierząt, które ruszają szturmem na miasto.

Self Made / Boreg, reż. Shira Geffen, Izrael 2014, 89'

Pokazywany na festiwalu w Cannes najnowszy film Shiry Geffen, izraelskiej aktorki i scenarzystki, autorki głośnych Meduz. Na granicznym punkcie kontrolnym spotykają się izraelska artystka i prosta dziewczyna z Palestyny. W osobliwych okolicznościach zamieniają się egzystencjami. Prowadzony w duchu realizmu magicznego, film Shiry Geffen to refleksja polityczna związana z trudnymi stosunkami izraelsko-palestyńskimi, stawia też pytanie o rolę kobiet w niejednorodnym, zantagonizowanym społeczeństwie.

Jauja, reż. Lisandro Alonso, Argentyna, USA, Holandia, Francja, Meksyk 2014, 108'

Lisandro Alonso, jeden z najbardziej radykalnych argentyńskich reżyserów, wspólnie z aktorem Viggo Mortensenem i poetą Fabiánem Casasem zbacza z drogi naturalizmu poetyckiego w stronę realizmu magicznego. W 1882 roku podczas patagońskiej konkwisty zatrudniony przez armię duński kapitan Gunnar Dinesen wykonuje na pustyni prace inżynieryjne. Jego 15-letnia córka Ingeborg zakochuje się i ucieka z młodym żołnierzem. Ojciec wyrusza na poszukiwania. Nagroda FIPRESCI na ostatnim festiwalu w Cannes. 

Bezpańskie psy / Jiao you / Stray Dogs, reż. Tsai Ming-liang, Tajwan, Francja 2013, 138'

W serii długich, statycznych ujęć Tsai Ming-liang – jeden z ulubionych reżyserów festiwalowej publiczności, autor Kapryśnej chmury czy Nie chcę spać sam – przedstawia kolejną odsłonę historii Hsiao-kanga. Wraz ze swoimi dziećmi błąka się po ulicach Tajpej w poszukiwaniu czegoś do jedzenia, dachu nad głową, lepszego losu. Skrywany ból Lee odżyje wraz z pojawieniem się tajemniczej kobiety.Film zdobył nagrody na MFF w Wenecji w 2013 roku, 4 nominacje do Asian Film Awards i 2 statuetki przyznawane na Asia-Pacific Film Festival.

Masaż niewidomych / Tui na / Blind Massage, reż. Lou Ye, Chiny, Francja 2014, 114'

Najnowszy film chińskiego reżysera Ye Lou, ekranizacja cenionej w Chinach powieści autorstwa Bi Feiyua. Akcja rozgrywa się w chińskim mieście Nankin, w salonie masażu, a bohaterami są jego niewidomi pracownicy i jednocześnie mieszkańcy. Ciekawość świata, skrywane żądze i utajone miłości składają się na ich codzienne życie. Lou Ye z upodobaniem i delikatnością serwuje sporą dawkę melodramatyzmu okraszonego precyzyjną pracą kamery, próbującą wejść w krainę ciemności. Film zdobył Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie za zdjęcia.

Dziecię boże / Child of God, reż. James Franco, USA 2013, 104'

Surowa w stylu adaptacja powieści Cormaca McCarthy'ego. Lester Ballard to wywłaszczony ze swojej ziemi socjopata. Odmawiając życia wśród mieszkańców miasteczka w Tennessee, błąka się po okolicznych lasach, dopuszczając się coraz gorszych zbrodni, z nekrofilią i morderstwem na czele. James Franco za McCarthym przekonuje jednak, że to dziecię boże, takie jak ty czy ja. Film walczył o Złotego Lwa na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji.

Ten ostatni rok / Yeshche odin god / Another Year, reż. Oksana Bychkova, Rosja 2014, 107'

Nagrodzony w Rotterdamie melodramat ukraińskiej reżyserki Oksany Bychkowej z akcją we współczesnej Moskwie. Bohaterów filmu, małżeństwo Igora i Żeni, łączy uczucie, ale dzieli społeczna pozycja. On jeździ taksówką, ona pracuje w korporacji. Ich światy okazują się niemożliwe do pogodzenia. Ten ostatni rok jest jak rentgen, który prześwietla uczucia bohaterów. Reżyserce udaje się uchwycić newralgiczny moment, kiedy muszą wybrać między monotonną stabilnością związku, a pełną wrażeń samotnością.

W oczekiwaniu na rozpoczęcie festiwalu AlLE KINO+ zaprasza na antenowy cykl "Nowe Horyzonty Kina", w którym pokaże siedem filmów z poprzednich edycji imprezy. Będą to: Wkraczając w pustkę Gaspara Noé, River Queen Vincenta Warda, Otchłań Yeşimy Ustaoğlu, Raj: Nadzieja Ulricha Seidla, Opowieść o dzieciach i filmie Marka Cousinsa, Łowca trolli André Øvredala i Zagubiona autostrada Davida Lyncha. Premiery od czwartku 17 lipca do środy 23 lipca, po 20.10.

Ale kino+ to kanał, który powstał z miłości do filmu. Odkrywa przed widzem pełną panoramę światowej kinematografii - najlepsze produkcje amerykańskie i europejskie, w tym najnowsze seriale, festiwalowe odkrycia ze wszystkich kontynentów i kultowe pozycje klasyki. Oferuje ponad 250 seansów miesięcznie, nie przerywając filmów reklamami. To pierwszy kanał telewizyjny, który ma własną sekcję na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK