English

14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty - pierwsze tytuły

17/03/14
20 000 dni na Ziemi reż. Jane Pollard, Ian Forsyth
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

Internetowa sprzedaż karnetów filmowych rozpocznie się 19 marca o 12.00 na stronie www.nowehoryzonty.pl i potrwa do 15 czerwca. Cena karnetu: 350 zł.

19 marca o 12.00 na stronie www.nowehoryzonty.pl rozpocznie się również sprzedaż biletów na pokazy specjalne filmów 20 000 dni na Ziemi Iaina Forsytha i Jane Pollard oraz Porwanie Michela Houellebecqa Guillaume’a Nicloux. Cena biletu: 22 zł.

Internetowa sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych rozpocznie się 9 kwietnia o 12.00 na stronie www.nowehoryzonty.pl i potrwa do 15 czerwca. Cena akredytacji: 350 zł.

Pełny program festiwalu wraz z opisami filmów zostanie opublikowany na stronie festiwalu 2 lipca o 12.00.

Sprzedaż online pojedynczych biletów filmowych na stronie internetowej i w kasie festiwalowej Kina Nowe Horyzonty rozpocznie się 9 lipca o 12.00.

14. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty – największe wydarzenie filmowe w Polsce – odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24 lipca – 3 sierpnia. Zostanie na nim pokazanych około 340 filmów (w tym około 180 pełnometrażowych). Sprzedaż karnetów festiwalowych rozpocznie się na stronie internetowej www.nowehoryzonty.pl 19 marca o godzinie 12.00. Pokazy filmowe będą odbywały się w salach Kina Nowe Horyzonty oraz na wrocławskim Rynku. Po raz dziewiąty gospodarzem wydarzenia jest miasto Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016 roku. Po raz kolejny partnerem festiwalu będzie T-Mobile Polska S.A.

PROGRAM FESTIWALU

 

SEKCJE KONKURSOWE

W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty – najważniejszej i wzbudzającej największe emocje sekcji festiwalu – zostaną pokazane premierowo niekonwencjonalne, autorskie filmy, poszukujące nowych form wyrazu, wybrane spośród setek nadesłanych oraz oglądanych przez selekcjonerów na festiwalach na całym świecie. Jury przyzna najlepszemu filmowi Grand Prix i 20 000 euro i gwarancję dystrybucji w Polsce. Festiwalowi widzowie będą głosowali na najlepszy film, który otrzyma Nagrodę Publiczności. Prestiżową nagrodę FIPRESCI przyzna jury złożone z krytyków zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych. W konkursie znalazł się między innymi film angielsko-amerykańskiego duetu eksperymentatorów Bena Riversa (reżyser Dwóch lat nad morzem, 12. NH) i Bena Russella (ubiegłoroczny juror Konkursu Filmy o Sztuce) – A Spell To Ward Off the Darkness, nagrodzony na festiwalach w Kopenhadze i Turynie, hybrydowy dokument o szukaniu duchowości we współczesnym świecie. Twórcy śledzą w swoim filmie opcje życia bezimiennego bohatera, granego przez muzyka Roberta AA Lowe’a, jako: członka komuny z niewielkiej estońskiej wyspy, samotnika przemierzającego dzikie tereny północnej Finlandii oraz frontmana neo-pogańskiej, metalowej grupy z Norwegii. W konkursie znalazła się również Huba – najnowszy, pokazywany na Berlinale film Anki i Wilhelma Sasnal, który będzie we Wrocławiu mieć polską premierę. Egzystencjalny portret potrójny: mężczyzny na skraju śmierci, młodej matki i niemowlęcia. Radykalne studium samotności i pustki, naszkicowane minimalistycznymi środkami.

Nowatorskie, kreacyjne filmy dokumentalne oraz docu-fiction o sztuce, muzyce, kulturze będą po raz kolejny ubiegać się o laury w cieszącym się wielkim zainteresowaniem publiczności Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce, w którym jury przyzna nagrodę w wysokości 10 000 euro i gwarancję dystrybucji w Polsce. W programie znalazł się między innymi nagrodzony na festiwalu w Wenecji debiut szwedzkiej artystki Anny Odell The Reunion (Återträffen) – wielopiętrowy film rozpięty pomiędzy fabułą, dokumentem a performancem. Znana z kontrowersyjnych akcji artystycznych, Odell prowokuje i oskarża, a zarazem dekonstruuje sam proces tworzenia konceptualnego projektu artystycznego. W konkursie będzie można obejrzeć także hiszpański Creator of the Jungle (Sobre la marxa) Jordiego Morató, portret owładniętego manią tworzenia i destrukcji, ludowego artysty, od 45 lat mieszkającego w lesie, samozwańczego Tarzana, budującego skomplikowane labirynty i ruchome, ekscentryczne konstrukcje.

Po raz kolejny w ramach festiwalu odbędzie się Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych, prezentujący najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje, fabuły i filmy eksperymentalne autorstwa młodych, obiecujących artystów, jak i już uznanych polskich twórców, którzy powracają do Wrocławia z kolejnymi filmami. W tym roku po raz pierwszy konkurs odbywa się pod patronatem T-Mobile – głównego partnera festiwalu, który ufundował nagrody dla najlepszych filmów w wysokości:  10, 7 i 5 tysięcy złotych.

W Konkursie Europejskich Filmów Krótkometrażowych zostanie pokazanych kilkadziesiąt filmów z całego kontynentu. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć najnowsze krótkie metraże wykraczające poza granice konwencjonalnego kina, często tworzone przez artystów i awangardowych filmowców.

Nową sekcją konkursową, skierowaną do wrocławskiego środowiska filmowego i artystów sztuk wizualnych,jest Powiększenie. Jej celem jest promocja twórców audiowizualnych z Wrocławia i Dolnego Śląska, jak również ich integracja z polską i zagraniczną branżą filmową. Ideą organizatorów festiwalu jest stworzenie młodym i niezależnym artystom możliwości zaprezentowania swoich filmów festiwalowej publiczności i mediom oraz nawiązania kontaktów branżowych. Konkurs jest otwarty dla wszystkich gatunków filmowych, niezależnie od metrażu, oraz dla prac wideo i wideoklipów. Jury przyzna nagrody w następujących kategoriach: za najlepszy film w wysokości 10 tysięcy złotych, za najlepszy wideoklip w wysokości 5 tysięcy oraz nagrodę specjalną dla uczestnika konkursu poniżej 40. roku życia (mieszkającego lub studiującego na Dolnym Śląsku) – roczne stypendium w wysokości 12 tysięcy zł. Fundatorem nagród jest Europejska Stolica Kultury – Wrocław 2016.

 

POKAZY SPECJALNE

W ramach festiwalu odbędą się również pokazy specjalne przeboju tegorocznego Berlinale, błyskotliwej, autoironicznej, paradokumentalnej farsy Porwanie Michela Houellebecqa (L'Enlevement de Michel Houellebecq) Guillaume’a Niclouxa o sfingowanym porwaniu znakomitego pisarza, autora Cząstek elementarnych, przez niewydarzonych przestępców. Pokazy filmu odbędą się 25 i 26 lipca oraz 1 i 2 sierpnia o 18.45. Cena biletu na pokaz: 22 zł.

W programie festiwalu znalazł się również nagrodzony za reżyserię na Sundance FF głośny brytyjski dokument 20 000 dni na Ziemi(20 000 Days on Earth) Iaina Forsytha i Jane Pollard, którego bohaterem jest charyzmatyczny muzyk, wokalista i pisarz Nick Cave – gość festiwalu z 2011 roku. Cave jest przedstawiony w filmie nie tylko jako wybitny artysta i idol tłumów, lecz także jako człowiek podsumowujący swoje życie, opowiadający o dzieciństwie, rodzinie, seksie, religii, miłości. Pokazy filmu odbędą się 25 i 26 lipca oraz 1 i 2 sierpnia o 21.45. Cena biletu na pokaz: 22 zł.

 

STAŁE CYKLE

W Panoramie ponownie znalazły się dzieła mistrzów współczesnego kina autorskiego i odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach, między innymi hiszpański zdobywca Złotego Lamparta w Locarno Story of My Death (Història de la meva mort) Alberta Serry– niezwykły portret epok Oświecenia i Romantyzmu, którego punktem wyjścia jest spotkanie Casanovy i hrabiego Draculi, oraz Child of God – kolejny film w reżyserii amerykańskiego gwiazdora Jamesa Franco, który tym razem przenosi na duży ekran prozę Cormaca MacCarthy’ego.

Tematem sekcji Trzecie Oko będą komuny, utopijne ugrupowania i eksperymentalne społeczności. Oprócz fabuł zostaną zaprezentowane bezpośrednie zapisy, między innymi materiały archiwalne z komuny wiedeńskiego akcjonisty Otto Muehla, filmowe dzienniki mieszkańców radykalnych kibuców, czy głośny dokument Let the Fire Burn Jasona Osdera o filadelfijskiej grupie MOVE. W programie znalazły się również współczesne fantazje o tym zjawisku, jak austriacki, oniryczny performance Perfect GardenMary Mattuschki i Chrisa Haringa.

Tematem szóstej edycji sekcji Nowe Horyzonty Języka Filmowego będą efekty specjalne. Wraz ze specjalistą ze światowej sławy polskiego studia Platige Image, producentem efektów specjalnych Krzysztofem Szulcem, organizatorzy cyklu przyjrzą się zarówno wysokobudżetowym blockbusterom, jak i filmom zrealizowanym za niewielkie pieniądze. Gościem festiwalu będzie również pionier „analogowych” efektów specjalnych w polskim kinie Janusz Król. W programie znajdą się dzieła klasyczne, jak pierwotna wersja 3D filmu Alfreda Hitchcocka M jak morderstwo (1954), Diabelski wynalazek (1958) Karela Zemana czy Tron (1982) Stevena Lisbergera, lecz również współczesne produkcje oparte na efektach cyfrowych.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji Nocnego szaleństwa będzie kaseta VHS. W programie znalazły się dokumenty o maniakach VHS i zjawisku VHS-manii (m.in. Adjust Your Tracking Dana M. Kinema i Levi Peretica), filmy wprowadzone do dystrybucji tylko na wideo (jak kultowe horrory z lat 80. Tales from the Quadead Zone i Black Devil Doll from the Hell Chestera Novella Turnera), home movies, czy filmy kręcone współcześnie i przeznaczone do odbioru właśnie na VHS. W ramach wydarzeń specjalnych odbędzie się maraton kolektywu VHS HELL.

 

PRZEGLĄDY I RETROSPEKTYWY

Bohaterem retrospektywy podczas 14. edycji festiwalu będzie Ken Russell – legendarny brytyjski reżyser, geniusz, wizjoner kina, którego filmy słynęły z barokowej scenografii, szalonej inscenizacji, kontrowersyjnej tematyki, wrażliwości na problematykę queerową. Wiele z jego filmów zdobyło status kultowych (Zakochane kobiety, Odmienne stany świadomości, Diabły), jednak wiele innych wciąż pozostaje szerzej nieznanymi. W programie znajdą się jego najsłynniejsze dzieła fabularne, jak również znakomite, wczesne dokumenty kręcone dla BBC, czy też nie pokazywane w Polsce późne dzieła mistrza. Nie zabraknie również szeregu filmów muzycznych, które odmieniły konwencję dokumentu, biopiku czy rock opery (Debussy Film, Mahler, Lisztomania, Kochankowie muzyki, Tommy).

Wydarzeniem festiwalu będzie przegląd jednej z najciekawszych współczesnych kinematografii– nowego kina Grecji, w której mimo kryzysu gospodarczego, pojawiła się grupa filmowców, tworzących oryginalne, doceniane na całym świecie produkcje. W programie znalazły się znane już filmy, które ukształtowały myślenie o greckiej fali filmowej (Kieł Lanthimosa, Attenberg Tsangari – zwycięzca 11. NH) oraz dzieła w Polsce nie prezentowane, jak Luton Michalisa Konstantatosa. Greccy filmowcy będą gośćmi festiwalu.

W sekcji Po Nowej Fali zostaną zaprezentowane rzadko pokazywane w Polsce dzieła mistrzów francuskiego kina lat 70. i 80., przedłużających dokonania reżyserów nowofalowych, często jeszcze bardziej eksperymentalne wobec narracji i formy. W programie między innymi legendarny film Jeana Eustache'a Mama i dziwka (1973) z Jeanem-Pierrem Léaudem, I Can No Longer Hear the Guitar (J'entends plus la guitar, 1991, Srebrny Lew w Wenecji) Philippe’a Garrela, Loulou (1980) Maurice’a Pialata z Gérardem Depardieu i Isabelle Huppert, czy India Song (1973) wybitnej pisarki i scenarzystki Marguerite Duras.

Bohaterem retrospektywy będzie mistrz animacji Jerzy Kucia, przez dekady związany z Studiem Filmów Animowanych w Krakowie, w którym zrealizował między innymi Windę, W cieniu, Szlaban, Krąg, Okno, Refleksy, Źródło, Odpryski czy Paradę. Przyniosły mu one nagrody na festiwalach w Annecy, Chicago, Grenoble, Melbourne, Oberhausen, Toronto, Warnie czy Krakowie. Filmy Jerzego Kuci to kino filozoficznej refleksji, wnikające w obszary do tej pory nie penetrowane przez animację, jakim jest świat przeżyć wewnętrznych człowieka.

W programie festiwalu znalazł się również przegląd twórczości awangardowego duetu artystycznego, posługującego się techniką found footage: Christopha Girardeta i Matthiasa Müllera. Artyści komponują swoje prace z setek fragmentów zarówno hollywoodzkich fabuł, jak i kadrów kina autorskiego, reklam czy archiwalnych filmów naukowych. Filmowe kolaże i palimpsesty Girardeta i Müllera krążą wokół tematów percepcji, tożsamości i pamięci. Artyści będą gośćmi festiwalu i wezmą udział w spotkaniach z publicznością.

SCENA ARTYSTYCZNA

W ramach festiwalu we wrocławskiej Galerii BWA odbędzie się druga edycja wystawy MIDNIGHT SHOW. Jej kuratorami są Katarzyna Roj i Stach Szabłowski. Codziennie o północy festiwalowa publiczność będzie mogła oglądać zupełnie inną odsłonę wystawy, w której wezmą udział znakomici polscy artyści.

 

WYDARZENIA BRANŻOWE

5. Studio Nowe Horyzonty, 27 – 30 lipca

Studio Nowe Horyzonty to najważniejszy program szkoleniowy MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Organizowane od 5 lat warsztaty wykształciły już ponad 100 absolwentów z Polski i zagranicy. Podczas Studia Nowe Horyzonty młodzi uczestnicy (reżyserzy, producenci, scenarzyści, operatorzy, kompozytorzy) poznają tajniki międzynarodowego rynku filmowego – spotykają ekspertów, rozmawiają o swoich projektach i planowaniu kariery, a także zdobywają wiedzę o pitchingu, networkingu, rozwoju i pakietowaniu projektów filmowych. Lista uczestników i wstępna lista wykładowców ogłoszona zostanie na początku czerwca. Nabór na tegoroczne Studio Nowe Horyzonty jest już otwarty.  Współorganizatorami wydarzenia są Creative Europe Desk Polska i London Film Academy.

3. Polish Days, 30 lipca – 1 sierpnia

Polish Days to najważniejsze wydarzenie branżowe MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. To tu, na zamkniętych pokazach filmowych, przedstawiciele branży z całego świata oglądają najnowsze polskie filmy, a producenci i fundusze filmowe szukają polskich projektów, w które mogliby się zaangażować.

Podczas 2. Polish Days w 2013 roku, ponad 200 profesjonalistów, w tym agentów sprzedaży, dystrybutorów, producentów, selekcjonerów festiwali i kupujących filmy dla  telewizji otrzymało ekskluzywny dostęp do sześciu gotowych filmów, dziewięciu works in progress i jedenastu projektów będących w developmencie. Wśród gotowych filmów pokazanych we Wrocławiu znalazły się m.in. Papusza Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze i Płynące wieżowce Tomasza Wasilewskiego. W sekcji Works in Progress zaprezentowano wyczekiwane filmy, takie jak Strefa nagości Urszuli Antoniak, Pod Mocnym Aniołem Wojciecha Smarzowskiego i Jack Strong Władysława Pasikowskiego. Projekty filmowe zaprezentowane w formie pitchingu to m.in. Miasto 44 Jana Komasy i Kamerdyner Ryszarda Bugajskiego.

Lista tegorocznych gości oraz filmów zaprezentowana zostanie na początku czerwca. Polish Days współorganizowane są przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, wspierane przez miasto Wrocław i T-Mobile.


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK