English

7. AFF: Europejczycy w Ameryce

31/08/16
Michelangelo Antonioni na planie Zabriskie Point
We really need you tonight. „Pięć diabłów” od dziś w kinach!

7. American Film Festival odbędzie się w terminie 25 - 30 października 2016 roku we Wrocławiu.

Sprzedaż karnetów filmowych rozpocznie się 19 września o godz. 12.00. Pełny program festiwalu zostanie opublikowany 12 października.

ważne terminy 7. AFF

Ponieważ w tym roku Wrocław nosi miano Europejskiej Stolicy Kultury, program festiwalu szczególną uwagę widzów zwróci na wzajemne fascynacje i powiązania między kinem Europy i Ameryki, Starym i Nowym Światem.

Europejczycy w Ameryce

Kurator sekcji Europejczycy w Ameryce Marcin Giżycki, autor książki Wenders do domu!, proponuje kilkanaście kultowych filmów zrealizowanych przez europejskich twórców w USA: od Sergia Leone, przez Wernera Herzoga, po Larsa von Triera. Również takich, którzy w Ameryce przez jakiś czas mieszkali, nigdy jednak nie stracili spojrzenia outsidera. W przeglądzie znalazły się m.in. trzy wizje z pustynnym interiorem w tle: mroczny Zabriskie Point (1970) z okresu hipisowskiej rewolty autorstwa włoskiego mistrza Michelangela Antonioniego, posępny "thriller egzystencjalny" Twentynine Palms (2003) Bruno Dumonta oraz baśniowo-marzycielskie Arizona Dream (1992) Emira Kusturicy. Zobaczymy skrajnie odmienne obrazy amerykańskiej prowincji: dusznej i opresyjnej w minimalistycznym Dogville (2003) Duńczyka von Triera, czy po ludzku ciepłej i bliskiej w Bagdad Cafe (1997) Niemca Percy'ego Adlona. Z kolei francuska reżyserka Agnès Varda portretuje kalifornijską bohemę w Lwiej miłości (1969). Będą też dokumenty, w których rolę "obcego w Ameryce" przyjmuje na siebie sam reżyser (Chantal Akerman w News From Home z 1977 roku, czy Bertrand Tavernier w Mississippi Blues z 1983).

Szczególnym przykładem Europejczyka, który poświęcił znaczną część dorobku analizie kultury Stanów Zjednoczonych, jest niemiecki reżyser Wim Wenders. W ramach przeglądu Europejczycy w Ameryce zostanie pokazanych sześć jego filmów, które są częścią retrospektywy twórczości tego reżysera odbywającej się we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty od września do grudnia. Podczas AFF widzowie obejrzą m.in. klasyczny już Paryż, Teksas (1984), Nie wracaj w te strony (2005) oraz Krainę obfitości (2004), w których z jednej strony znajdziemy krytykę skrajnego indywidualizmu, czy portret paranoi społecznej, z drugiej - pochwałę wolności i swobód, które USA uosabia. Z fascynacji Wendersa amerykańskim kinem wzięły się takie filmy jak kryminał neo-noir - Opowieści Hammetta (wyprodukowany przez Francisa Forda Coppolę w 1982 roku) czy dokument o Nicholasie Rayu, bohaterze festiwalowej retrospektywy sprzed 4 lat - Film Nicka (1980). Oba będą również pokazane we Wrocławiu w czasie 7. American Film Festival.

Orson Welles w Europie

W 2016 roku Wrocław jest Europejską Stolicą Kultury, dlatego tegoroczna edycja American Film Festival dużo miejsca poświęci związkom kina amerykańskiego i europejskiego. Podczas festiwalu odbędzie się m.in. retrospektywa europejskich filmów geniusza światowego kina, Orsona Wellesa (1915-1985). Jego amerykański dorobek AFF prezentował w 2014 roku.

Zdarza się, że filmowcy amerykańscy - "uciekając" przed systemem hollywoodzkim i widząc szansę swobodniejszego wyrazu artystycznego w Europie - próbują produkcji w krajach Starego Świata. Z podobnych powodów, już od lat 50. Orson Welles realizował swoje filmy we Francji, Włoszech czy Jugosławii, łącząc inwestycje prywatnych producentów i minimalizując wydatki na scenografię czy kostiumy. Tak powstały mistrzowskie adaptacje Szekspira, jak np.: nagrodzony Złotą Palmą Otello (Włochy/Maroko, 1952), czy Falstaff (Hiszpania/Szwajcaria, 1965) z europejskimi gwiazdami: Johnem Gielgudem, Jeanne Moreau i Mariną Vlady, albo Pan Arkadin (Francja/Hiszpania, 1955) - swego rodzaju europejska wersja legendarnego Obywatela Kane'a. W scenerii starego kontynentu kręcony był najsłynniejszy "nieamerykański" film Wellesa, czyli autorska adaptacja Procesu Franza Kafki (Francja/Jugosławia, 1962), prezentująca wizję świata po doświadczeniu Holokaustu. W programie zostanie pokazana także kameralna Nieśmiertelna historia (Francja, 1968) na motywach opowiadania Karen Blixen i F jak fałszerstwo (Francja/RFN/Iran, 1973) - błyskotliwy esej filmowy o rynku artystycznym, fałszerzach dzieł sztuki i szarlatanach.

W ramach przeglądu Orson Welles w Europie odbędą się też dwa wyjątkowe seanse unikalnych materiałów filmowych jego autorstwa, podarowanych Muzeum Filmowemu w Monachium przez współpracowniczkę i towarzyszkę życia reżysera, chorwacką aktorkę i scenarzystkę Oję Kodar. Blok Filmy telewizyjne Orsona Wellesa: Obywatel Ameryki w Europie, zawierający m.in. eseje podróżnicze poświęcone europejskim miastom i krajobrazom oraz zestaw zatytułowany Nieznany Orson Welles: niedokończone projekty, opatrzone zostaną wstępem-komentarzem kuratora retrospektywy, Stefana Drösslera z Muzeum Filmowego w Monachium.


czytaj także
Dystrybucja „Zmysłowe i porywające”: krytycy chwalą „Pięć diabłów” 7/12/22
News Sprezentuj festiwal pod choinkę. Świąteczny voucher na 23. Nowe Horyzonty 8/12/22
Nowe Horyzonty VOD 268 powodów do radości. Świąteczna promocja Nowych Horyzontów VOD 13/12/22
Dystrybucja Kalendarz premier Stowarzyszenia Nowe Horyzonty na 2023 rok 15/12/22

Newsletter

OK