English

Ujawniamy pierwsze tytuły z programu sekcji Lost Lost Lost

4/04/24
Misja na Marsa, reż. Amat Vallmajor del Pozo
Dokumentnie. Wim Wenders i kino dokumentalne Ruiny? To świetne tworzywo. Słuchaj podcastu o „Anselmie”

Eksperymentalne slow cinema, hybrydowe dokumenty, łamiące konwencje fabuły i filmowe eseje – kuratorzy sekcji Lost Lost Lost, Agnieszka Szeffel, Mariusz Mikliński i Mariusz Wojas, prezentują filmy z ubiegłych lat zagubione w festiwalowym obiegu. W tym roku w programie znalazły się tytuły, których twórcy zachęcają do podjęcia działania, rozwikłania tkwiących w ich filmach zagadek. 

Uczą się tego studenci na zajęciach Jamesa Benninga określanych mianem „looking and listening”. Film – mówi reżyser, którego twórczość poznaliśmy dzięki Nowym Horyzontom – może być formą aktywizmu, film motywuje widzów do reakcji, możemy być uczestnikami za pośrednictwem kina. Na horyzoncie pojawiły się szkoły filmowe, które uprawiają „radykalną pedagogikę”, będącą w nieustannym procesie, krytyczną i kolektywną. Ich absolwenci poszli w świat, by go zmieniać, a ich filmy już trafiły do Lostów.

Na 24. MFF mBank Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 18-28 lipca. Trwa sprzedaż karnetów na festiwal.

Kup karnet

W programie sekcji Lost Lost Lost znajdą się m.in.:

Misja na Marsa (Misión a Marte / Mission to Mars), reż. Amat Vallmajor del Pozo / Hiszpania / 2022 / 72’

Futurystyczny, dystopijny, punkowy film dla całej rodziny – tak określa swój debiut młody Katalończyk, Amat Vallmajor del Pozo. Oto mieszanka wybuchowa, eklektyczna i radykalna, zrealizowana pod skrzydłami Sergio Oksmana w nowym laboratorium kina, czyli Elías Querejeta Zine Eskola w San Sebastián. Wujowie i ciotka Amata zagrali rodzeństwo w kryzysie. Czy tytułowa misja na Marsa, z jaką mają się udać „chłopcy”, zatrzymywani wciąż przez siostrę, pomoże im zmierzyć się z nieuchronnym? Punk-rock w głośnikach, ziarniste czarno-białe zdjęcia, marsjańskie krajobrazy północnej Hiszpanii i nieustający brak powagi!

Allensworth, reż. James Benning / USA / 2022 / 65’

Nestor filmowego strukturalizmu, James Benning, w Allensworth daje wykładnię tego, czym jest dla niego kino. Statyczne kadry o perfekcyjnej kompozycji składają się na esej o politycznym charakterze przestrzeni. Założone w 1908 roku, nieistniejące już Allensworth było pierwszym miastem w Kalifornii ufundowanym przez Afroamerykanów. Do jego upadku przyczyniły się dyskryminacyjne reguły, rządzące życiem społecznym w Ameryce. W latach 70. XX wieku powstał w tym miejscu park tematyczny i zombie-Allensworth powstało z martwych. Reżyser odsłania mroczną historię USA w procesie obserwacji.

Otwarte usta umarłych (I morti rimangono con la bocca aperta / The Dead Remain with Their Mouth Open), reż. Fabrizio Ferraro / Włochy, Hiszpania / 2022 / 84’

Filmowy flâneur Fabrizio Ferraro rusza w kolejną niecodzienną wędrówkę po obrzeżach kina śladem prześladowanych samotników. Minimalistycznym „filmem wojennym” zamyka poświęconą im trylogię, na którą składają się też Niechciani w Europie (2018, Lost Lost Lost 20. NH) i Checkpoint Berlin (2020). W 1944 roku ośnieżonymi szlakami we włoskich górach Marsicani przedzierają się czterej bojownicy ruchu oporu. Porwani przez wir historii, zawieszeni w pustce i bezczasie, zmęczeni oczekują wyzwolenia, którym może okazać się ciepło drugiej ludzkiej dłoni. Reżyser będzie gościem Nowych Horyzontów.

Popiół imieniem jest człowieka (Ashes by Name Is Man), reż. Ewelina Rosińska / Niemcy / 2023 / 20’

Adeptka utworzonego przez Ute Aurand Bolex Atelier, Polka Ewelina Rosińska, wraca do kraju z filmem wiernym ideom berlińskiej szkoły eksperymentu. Jej przypominające strumień świadomości kino oddala się od reguł klasycznej narracji i dokumentalnych celów, tym razem eksplorując narodową tożsamość. Buduje ją w oparciu o historyczne symbole i kościelne rytuały, kulturę miasta i tajemnice natury. Jednak obrazy u Rosińskiej układają się w rozedrgany kalejdoskop chwil, będący raczej zbiorem uczuć niż opowieścią.  

 
 

Pełny program sekcji Lost Lost Lost poznamy 2 lipca. 

Więcej informacji o programie sekcji znajduje się na profilach FB oraz IG Bezruchu filmowego

Patronem medialnym sekcji Lost Lost Lost jest Czasopismo Ekrany.


czytaj także
Nowe Horyzonty VOD Rodzina to jest siła? „Georgie ma się dobrze” na NH VOD 5/04/24
Program Mistrzowski początek, czyli sekcja Odkrycia 2/04/24
Program Korporacja? Dobry żart! „Playtime” Jacques’a Tatiego w programie festiwalu 9/04/24
Nowe Horyzonty VOD Niclas Cage jak ze snów. „Dream Scenario” na NH VOD! 29/03/24

Newsletter

OK